2014. január 13., hétfő

Síelők kalácsa

Szüleim elutaztak síelni. Ez pedig azt jelentette, hogy nekem dolgom lesz a konyhában. Ilyenkor általában zsemlét, vagy kenyeret szoktam nekik készíteni, most azonban kalácsot kértek. Először sima fonott kalácsra gondoltam, de azt anya is szokott sütni, én pedig ki szerettem volna rukkolni valami különlegesebb finomsággal. Már így is sok benyomás kavargott bennem egy újabb kalács összeállításához. Egyrészt a Fekete pince következő sütiversenyén a kalács lesz a fő motívum, másrészt valahol olvastam egy aszalt gyümölcsös ötletet, harmadrészt a konyhapulton árválkodott egy kis vörösbor, és ráadásként a kezembe került egy zacskónyi aszalt goji bogyó még a karácsony előtti beszerzésből.
Péntek délután végre hazaértünk. A csajok már teljes mese-elvonásban voltak, így leültek kielégíteni a függőségüket. Én pedig nekiláthattam a kalács bedagasztásának. Most is Limara ihletett meg. Keltek esetében ő, és a nagymamám a vezérfonal.




Hozzávalók:

  • 70 dkg Bl 55 liszt
  • 4 ek cukor
  • csipet só
  • 1 egész tojás
  • 1 tojás sárgája
  • 3 dl házitej
  • 0,5 olaj
  • 3 dkg élesztő
  • egy marék kandírozott narancs
  • egy marék aszalt goji bogyó
  • egy marék aszalt cseresznye
  • egy marék aszalt sárgabarack
  • 1-1,5 dl vörösbor
  • 1/2 kk őrölt kardamom
  • 1/2 kk őrölt fahéj
  • 1/2 kk őrölt szegfűszeg
  • 1/2 kk őrölt csillagánizs
  • 1/2 kk őrölt gyömbér
  • 3 ek cukor

  1. a kalács hozzávalóit a dagasztógép táljába mérem, és ráveszem a gépet a munkára
  2. a tésztát letakarva 2-3 szorosára kelesztem
  3. az aszalványokat apróra vágom
  4. a bort a aszalványokkal és a fűszerekkel együtt felforralom, és besűrüsödésig főzöm
  5. a kalácsoknak sütőpapírral kibélelek két szögletes kenyérformát
  6. a megkelt tésztát lisztezett felületre borítom, és kilapítom fél centi vastagra, kerekre.
  7. a forrltboros tölteléket eloszlatom a tésztán.
  8. a tészta széleit körben felhajtom, mintha kenyeret formáznék, majd hosszúkásra nyújtom /60 cm/
  9. a tésztát félbe vágom, és a formákba helyezem /a vágott felületet eldolgozom előtte/
  10. a kalácsot hagyom kelni meleg helyen fél órát.
  11. a sütőt előmelegítem 175 fokra
  12. a kalácsok tetejét megkenem a megmaradt tojásfehérjével, majd megszórm szeletelt mandulával.
  13. 35-40 percig sütöm.

Ez jó hosszú receptre sikeredett. Amikor készítettem, még nem tűnt ilyen hosszadalmasnak.  A kalácsot nem volt módomban kóstolni, de a síelő csapat azt üzent, hogy "Isteni". Csak remélni tudom, hogy nem csak udvariasak voltak.








Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése